NEGDJE IZMEĐU, Rijeka

by Sergej Vutuc

NEGDJE IZMEĐU from KOMANDA on Vimeo.

MALI SALON / RIJEKA / 2015
Riječki Muzej moderne i suvremene umjetnosti početkom lipnja u prostoru Maloga salona u suradnji s kolektivom KOMANDA kojeg sačinjavaju studentice i studenti Akademije primijenjenih umjetnosti i Filozofskog fakulteta u Rijeci, u suradnji sa Skateboard klubom Kvarner organizirali su program pod nazivom “Negdje između”. Kroz dvodnevno događanje koje je bilo iznimno dobro posjećeno, javnost, posebice mladi, imali su priliku sudjelovati u diskusijama, performansima, projekcijama filmova te izložbi fotografija i instalacija.
Program je započeo panelom naziva “Rubnost skate kulture u domeni umjetnosti i aktivizma” na kojemu su sudjelovali umjetnici Sergej Vutuc (Berlin), Kristijan Smok (Zagreb), skateri Hrvoje Skočić (SK Kvarner, Rijeka) i Elvis Butković (SK August Šenoa, Fažana) uz moderaciju Katarine Podobnik(FFRI), predstavivši razvoj svjetske i hrvatske skateboarding kulture. U nastavku panela, uočeno je kako je skateboard kultura suočena s pritiskom i komercijalizacijom kolektiva i prostora, no da je i dalje voljna odupirati se putem formi aktivizma za slobodu kretanja i kreiranja javnoga prostora, čemu su svjedočili na primjeru iskustva rušenja umjetničke skulpture i skate parka od strane Zagrebačkog holdinga na prostoru Studentskog centra u Zagrebu u 2013. godini. Razgovor je otvorio problematiku infrastrukture skate parkova koja proizlazi iz koncepta Do It Yourself, politika upravljanja javnih prostora, primjera nedovoljne komunikacije između struke i korisnika izgradnjom skate parkova koji su neadekvatni u svom arhitektonskom postavu za aktivnosti skateanja do aktiviranja napuštenih industrijskih prostora u svrhu kulture (Fažana, Rijeka). Diskusija je ujedno preispitala ulogu javnoga prostora u suvremenome društvu i uloge mladih koji ga kroz svoje žive prakse preispituju i reinterpretiraju. U nastavku večeri, održana je projekcija filma “Coping Mechanism” Phila Evana predstavljajući primjer dobre prakse švedskog Malmöa, analizirajući razvoj lokalne skate kulture koja je uvjetovana solidarizacijom i umrežavanjem različitih aktera na sceni kako bi se razvila potrebna infrastrukturna, ali kulturna politika grada za potrebe subkulture u razvoju, što bi moglo poslužiti kao primjer nacionalnim i regionalnim lokalima na koje načine razvijati dijalog s kulturama mladih.U nastavku dvodnevnog događanja, izvedeni su performansi „Something in between“ i „Grindcore“ koji su prostor galerije aktivirali vožnjom skateboardova, ostavljajući tragove skate kotača na zidu izložbenoga prostora, mapirajući galeriju i skate kulturu kao kulturu tranzicije, koja ostavlja fizički trag u prostoru, ne samo putem narušavanja ustaljenog pješačkog hodograma u javnome prostoru, redefiniranjem betonskih i kamenih površina od strane skate daske, već aktivnim prisustvom tijela u pokretu, što je posebno istaknuto izložbom fotografija Sergeja Vutuca i Kristijana Smoka, te in situ instalacijama u prostoru.Ujedno, prostor u i oko Maloga salona postao je mjesto susreta različitih riječih subkultura, pomičući postavljenu granicu što galerija jest i što bi ona mogla predstavljati. Izložbeni prostor postao je radni prostor, igralište, mjesto susreta, prostor afirmacije, artikulacije i aktivacije, ali i prostor pregovaranja, planiranja, umrežavanja i osnaživanja. Galerija je tako na dva dana postala živo mjesto, nedeterminirano statičnim postavom, već ispunjeno mladim tijelima u pokretu, željnima promijene i institucionalnog prepoznavanje skate kulture kao alata izražavanja, baš kao i ulica, trg, stepenište – živi javni prostor.

Advertisements